MBC

Igår var första passet av Mamma Bootcamp. Jag hade hoppats att Filippa skulle vilja vara vaken fram till att det var dags att bege sig, för att hon sedan skulle sova i vagnen, men icke. Hon somnade som en stock redan vid 13 (passet började 15), men fantastiskt nog sov hon ända till passet var över! Många andra bebisar låg dock och skrek i sina vagnar under tiden, så det är rätt skönt att veta till kommande pass att det är helt okej om det råkar bli så.

Vi samlades i Stadsparken, det var ungefär 30 glada mammor och bebisar. Vissa såg ut som elitidrottare typ, och andra inte så det var en skön mix. Hela passet utfördes i par, så det var tur att jag träffade Karin där så att jag slapp vara med en främling :) Det var lite likt crossfit, med en blandning av styrka och kondition. Vi fick till och med springa, och till min stora förvåning gick det riktigt bra. Inga långa sträckor och inget tempo att prata om men ändå. Jag slutade ju springa i augusti förra året, så det kändes skönt att prova på igen och känna att det funkade även nu. Plankor var det även gott om, det verkar vara något av favoritövningen i det här konceptet.

När passet var slut fick de som ville stanna kvar och få hjälp att ta reda på ifall man hade stor eller liten magmuskeldelning. När man är gravid töjs ju de raka magmusklerna ut och delar sig, och det tar olika lång tid för dem att senare dras samman. När man dessutom föder med kejsarsnitt drar läkarna isär musklerna ännu mer för att komma åt att plocka ut bebisen, så jag befarade det värsta. Men, jag fick en trevlig överraskning när vår tränare kände efter och konstaterade att mina muskler var helt ihop i övre delen av magen, och runt naveln var de särade lite mindre än två fingrar (bredden). Två fingrar är som det ska vara efter en förlossning, får det plats fler fingrar (fyra eller fler än vanligt) måste man jobba hårt för att få ihop dem igen. Så det var goda nyheter! Nu ska jag bara försöka få bort allt flubb som täcker dem bara ;)

Träningsvärken idag heter duga, men det är bara att ladda om igen inför morgondagens pass! Idag blev dagens träning 8 km promenad i hettan ut till Gamlis och hem. Rätt jobbigt det med. Skönt att vara igång iaf!

Publicerat: 2013-05-07 @ 20:32:27


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!